Neurofeedback - MT - Neurofeedback

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Neurofeedback





Hogyan működik a tréning?

A neurofeedback tréning egyfajta agyhullám biofeedback. Egy tipikus kezelés alatt a fejbőrre és a fülcimpákra elektródákat helyezünk és elektronikus mérőberendezéssel mérjük az egyes agyhullámokat. A számítógép képernyőjén azonnal, valós időben visszajelzést kapunk. Az elektródák mérik az agyból származó elektronikus hullámokat - hasonlóképpen mint az orvos a szívverést egy kivizsgálás alkalmával. Semmilyen elektromos áramot nem vezetünk az agyba, csak az agy elektromos aktivitását monitorozzuk és jelenítjük meg a képernyőn.

Általában, nem tudjuk megbízhatóan befolyásolni a agyhullámainkat, mivel nem vagyunk képesek tudatosítani őket. Ha azonban látjuk az agyhullámokat a számítógép képernyőjén pár ezredmásodperccel azután, hogy az agy kibocsátotta őket (tudatosíthatóvá vállnak), ezáltal kapunk lehetőséget arra, hogy képesek legyünk befolyásolni és megváltoztatni.

Ez a folyamat operatív szabályozás elveire épül. Szó szerint helyrehozzuk és újraképezzünk az agyat. Az első eredmények rövidéletűek, de a további kezelésekkel a változások egyre maradandóbbá vállnak. A kezelésekkel és gyakorlatozással az agyhullámok átképezhetők ideális, "egészséges" agyhullámokká és maradandó javulást érhetünk el.

Ez a folyamat hasonló, mint a testépítés, azzal a különbséggel, hogy a gyakorlatokat az agyunkkal végezzük, ezáltal erősítjük kognitív flexibilitásunkat és irányításunkat. Függetlenül attól, hogy a probléma a figyelemhiányból, tanulási zavarból, strokeból, fejsérülésből, agyműtétből, epilepsziából, kognitív működési zavarból (származhat öregedésből, depresszióból, túlzott aggodásból) fakad, a neurofeedback kezelés egy lehetőséget nyújt a rehabilitációra az agyhullámok átképzésével.
A neurofeedback teret hódít a panaszokkal nem rendelkező egyéneknél is, ahol a csúcsteljesítmény növelésére használjuk.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mennyire hatékony a neurofeedback?


Klinikai kutatások azt mutatják, hogy a neurofeedback tréningnek 85%-os a sikerességi rátája a ADHD-s (hiperaktivitás/figyelemzavar) gyermekek körében.  Más tanulmányok azt hangsúlyozzák, hogy a "fídbek" tréning után 10-23 ponttal nőtt az ADHD-s gyerekek IQ-ja.

Ígéretes eredményeket mutat a "neurofídbek" az autizmus spektrumzavar tüneteinek enyhítésében, segítségével már több gyermeket is sikerült normál iskolába helyezni.
A viselkedési problémákkal küzdő gyermeknek (pl. hisztizés, dühkitörések, agresszió) a neurofeedback segíthet az impulzív viselkedést uralni.

A következő idézet egy könyvből származik.
"Change Your Brain, Change Your Life" ( Változtasd meg az agyadat, változtasd meg az életed! vagyis az agyad változása megváltoztatja az életedet)

"Az én tapasztalatom az EEG-Biofeedback ( vagy neurofeedback) és ADD (figyelemzavar) tekintetében, hogy a feedback sokat képes javítani az olvasási készségen és csökkenti a gyógyszeres kezelés szükségességét. Továbbá, EEG biofeedback segített csökkenteni impulzivitást és az agresszivitást. Ez egy hatékony eszköz, részben azért, mert a beteg részesévé válik a kezelési folyamatnak azáltal, hogy jobban kézben tartja a saját élettani folyamatait. "(Dr.Daniel Amen MD könyve Pp. 143-144).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Probléma az iskolában?


A
neurofeedback (neurofídbek) vagy EEG-biofeedback a magatartászavaros, hiperaktív, figyelemzavaros és tanulási problémákkal küzdő gyermekeknek kínál megoldást.  A neurofeedback pedagógiai területeken való alkalmazása  az agykutatatás központjának számító Egyesült Államokból került Európába.

Problémás gyermek mindenütt vannak. Több tudományág, sok kiváló szakembere kutatja az alternatív megoldásokat a járványként szaporodó
figyelemzavaros (ADD)  és hiperaktív (ADHD) gyermekek életminőségének javítására. Azonban a hagyományos, jól bevált terápiák mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a mellékhatásoktól mentes tudományos módszerek is, mint például a neurofeedback.

A "fídbek" alapja egyfajta EEG készülék, mely az agyhullámokat képes megjeleníteni. Frekvencia szerint megkülönböztetünk : delta, théta, alfa, béta (és gamma) hullámokat. Ébrenlétkor (nappal) a béta hullámaink dominálnak. A delta és a théta hullámok normál esetben csak alváskor erősödnek föl, míg az alfa hullám a nyugodt, szendergő állapotban. A neurofeedback készülék abban különbözik egy hagyományos EEG készüléktől, hogy az ébrenléti béta hullámokat három további frekvenciatartományra bontja. Így 13-15 Hz között SMR hullámról, 15-18 Hz között Béta1 hullámról, 18 - 40 Hz között Béta2 hullámról beszélünk.

Ám az agy elektromos tevékenységének elvezetése még csak az első lépcsőfok volt a neurofeedback felé. Újszerűsége, hogy a készülék az agyi tevékenységről nemcsak valós idejű képet ad, hanem a látáson és halláson keresztül egy számítógépes program segítségével tudatosítja azt az agy számára. Tanuláselméleti kutatások bizonyítják, hogy az egyén képes saját agyműködéséről kapott visszajelzés nyomán beavatkozni az önszabályozó folyamatokba. Vagyis képesek vagyunk az agyhullámainkat tanulás révén megváltoztatni.

Ahhoz, hogy a bennünk lévő képességeket leginkább kiaknázzuk, harmonikus agyhullámokra van szükségünk. Ma már tudjuk, hogyha a béta2 hullám uralja a béta tartományt, akkor hamar elfáradunk, tanulási helyzetekben figyelmetlenek és nyugtalanok leszünk, teljesítményünk romlik. Az SMR és a Béta1 hullám megerősítése viszont segíti a koncentrációt, a tanulást, és csökkenti a belső feszültséget. A hiperaktív (ADHD) és figyelemzavaros (ADD) gyermekek nem képesek megfelelő módon a "jó" béta tartományú hullámok képzésére, illetve náluk a lassú théta és delta hullámok sem gátlódnak megfelelően.  Nem csoda hát, hogy nem képesek koncentrálni, hogy nyugtalanok, rosszul alszanak és az iskolában nem megfelelően teljesítenek. A neurofeedbackkel viszont megtaníthatjuk az agyat az optimális hullámok képzésére. Ez egy mellékhatásoktól mentes tanulási folyamat, amely azonban időbe telik.

Marosi  Tímea   www.neurofeedback.atw.hu

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tanulás fortélyai I.   avagy  Hogyan kell eredményesen tanulni?

  A pótvizsgára készülő diákok már bizonyára elkezdték a felkészülést az augusztus végi javító vizsgára. A többi diák még pihen, de néhány hét múlva nekik is becsengetnek.

  A tanárok az iskolában egy-egy felelés kapcsán gyakran teszik majd föl a kérdést: Tanultál? Az igen, azonban nem mindig jelent valódi tudást. A gyerekek fogalomtárában ugyanis  a tanulás és a tudás fogalma néha összekeveredik.

  
A tudás azt jelenti, hogy a diák a feltett kérdésekre pontosan tud válaszolni, illetve az adott témáról önállóan is tud beszélni. Ennek jelentősége a felső tagozattól egyre inkább nő. Követelménnyé válik az önálló tanulás, az órai anyag önálló visszaadása. Amíg nincs a diáknak saját hatékony tanulási módszere, addig célszerű mankókat használni.

Tehát: Hogyan kell jól tanulni?

  Attól függ, mit tanulunk. - mondhatnánk erre. Mégis az eredményesség szempontjából szinte mindegy, hogy humán vagy reál tárgyat kell visszaadnunk, mert az alapelv ugyanaz.
Vagyis:
1.Minél több érzékszerv bevonása a tanulásba 2. Folyamatos ismétlés 3. Az új anyag hozzákapcsolása a régihez.
Most nézzük végig  a "magolós" humán tárgyak  tanulásának alapreceptjét.

Először is: Tűzzük ki a célt, hogy az adott anyagot mennyi idő alatt szeretnénk megtanulni. Kezdetben írjuk fel, hogy a végén ellenőrizhessük mennyi volt a tényleges időnk. Ezzel fontos dolgokat tudhatunk meg önmagunkról.

I.   "Képbe kerülés"

  • 1.   A füzetben lévő vázlat elolvasása

  • 2.   A tananyag végigolvasása a könyvből

3.   Második olvasásra a lényeg aláhúzása

II.   Tényleges tanulás

  • 1.   A tankönyv első bekezdésének kiemelt részeinek 3-4 szer végigolvasása, memorizálása

  • 2.   Letakarjuk a könyvet és csukott szemmel hangosan visszamondjuk az anyagot. Ha jól megy, akkor haladunk tovább. ( ha nincs vázlatunk, akkor írunk, és ezt bővítgetjük)

  • 3.   A következő bekezdés olvasgatása után, annak visszaidézése következik, de már az előző bekezdés anyagához kapcsolva. Azaz a kettőt együtt mondjuk el hangosan .

  • 4.   Ekkor jöhet a következő rész. Ezzel a módszerrel haladunk tovább

  • 5.   Ha végigértünk a tananyagon, hangosan mondjuk el kívülről az egész leckét


III.   Ismétlés

  • 1.   Végigolvassuk a füzetben lévő vázlatot, gondolatban kiegészítjük a tankönyvben leírtakkal

  • 2.   A tankönyvben lévő ismétlő kérdések megválaszolása vagy saját kérdés alkotása és annak megválaszolása


  Most már elmondhatjuk, hogy tanultunk és tudjuk az anyagot. Jöhet a pihenés! Este lefekvés után gondoljuk végig még egyszer a megtanultakat és most már magunkban mondjuk újra el.

  • Tételes vizsga esetén a fejezetcímekből írjunk kártyákat, amit az ismétléskor használjunk. Játsszuk el a vizsgát! Húzzunk tételt, mondjuk el. Így haladjunk végig az anyagon.


   A "receptben" többször vastagon szedve szerepel, hogy hangosan. Miért? Egyrészt azért, hogy szokjuk a saját hangunkat, másrészt azért, mert minél több érzékszervünket kapcsoljuk be a tanulás folyamatában annál tartósabban rögzül, és könnyebb a felidézése. Vagyis a
látáson kívül a hallást is aktivizáljuk, akkor könnyebben tanulunk. Ez a módszer különösen a bátortalan, szégyenlős gyerekeket teheti magabiztosabbá.
Mindez kezdetben időigényesnek tűnhet, de megéri a fáradságot.

 
 A tanulás időtartamát a koncentráció fejlesztésével eredményesen csökkenthetjük. De hangsúlyozni kell, hogy a fejlesztő módszerek csupán a koncentráció és a figyelem fenntartását segítik, ezáltal a tanulási időt rövidítik le, de magát a munkát nem helyettesítik! Tölcsér módszer sajnos nem létezik! Energia befektetése nélkül nincs eredmény!

2012.augusztus 6.
                                                                                               
Marosi Tímea
                                                                                             neurofeedback tréner



 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz